Oszczędzanie na jedzeniu – kilka skutecznych sposobów

Nie marnuj, nie przepłacaj.
13 minut czytania
782
0
Katarzyna Legutko
Katarzyna Legutko
20 marca 2017

Odsłuchaj

Polskie gospodarstwa domowe wyrzucają do kosza 2 miliony ton żywności rocznie. W ten sposób każdy z nas pozbywa się co najmniej 50 złotych miesięcznie.

Dane o marnowaniu jedzenia przedstawione zostały w raporcie „Nie marnuj jedzenia”, przygotowanym przez Federację Polskich Banków Żywnościowych. Gdy przeliczymy dwa miliony ton na złotówki, sytuacja zdecydowanie wygląda poważnie. Według raportu Carrefour Polska, czteroosobowa rodzina traci w skali roku ponad 2400 złotych. To zresztą Carrefour właśnie rozpoczął ogólnopolska akcję STOP Marnotrawstwu.

Mądre przygotowanie się do zakupów pozwoli zdecydowanie ograniczyć codzienne marnotrawstwo
Mądre przygotowanie się do zakupów pozwoli zdecydowanie ograniczyć codzienne marnotrawstwo (fot. Shutterstock)

Jak kupować i przechowywać artykuły spożywcze, aby nie marnować jedzenia, a tym samym zaoszczędzić pieniądze? Wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad. Ich przestrzeganie szybko wchodzi w nawyk, a efekty są naprawdę zadowalające.

Przygotuj listę zakupów

Jest to najprostszy i najskuteczniejszy sposób na oszczędzanie pieniędzy, ale wymaga silnej woli. Stwórz listę zakupów, na której powinny znaleźć się przede wszystkim składniki posiłków na kolejne dni. Wpisz na nią również inne, niezbędne produkty, czyli takie, których nie jesteś w stanie niczym zastąpić. Nie należą do nich na przykład napoje gazowane, które możesz zamienić na wodę z sokiem, cytryną lub kompot z owoców.

Podczas zakupów, wkładaj do koszyka tylko to, co znajduje się na twojej liście. Oczywiście, nie idź do sklepu głodny, ponieważ wtedy jesteś bardziej wyczulony na barwę i zapach. Prawdopodobnie kupisz więcej niż planowałeś.

Rób zakupy raz w tygodniu

Wyprawy do sklepu co kilka dni skłaniają do kupna wielu zbędnych artykułów spożywczych. Szczególnie podatni są na to klienci hipermarketów, które posiadają bardzo szeroki asortyment produktów.

Lista zakupów i regularne - niezbyt częste - kupowanie pozwolą zaoszczędzić na jedzeniu
Lista zakupów i regularne – niezbyt częste – kupowanie pozwolą zaoszczędzić na jedzeniu (fot. Shutterstock)

Zakupy w sklepach wielkopowierzchniowych mają wiele zalet, jeśli odpowiednio się do nich przygotujesz. Odwiedzaj je nie częściej niż raz w tygodniu i za jednym zamachem kup wszystko, czego potrzebujesz na kolejne dni. Pamiętaj, aby nie ulegać promocjom typu 2+1, chyba że faktycznie zamierzałeś nabyć 3 sztuki tego konkretnego produktu. Warto natomiast wybierać artykuły spożywcze marek własnych danej sieci handlowej. Poznasz je po logotypie sklepu, który znajdować się będzie na opakowaniu. Zazwyczaj nie ustępują jakością innym produktom leżącym na półkach, a są tańsze.

Wybieraj żywność o długim terminie przydatności do spożycia

Podczas zakupów ponad połowa z nas nie zwraca uwagi na daty ważności towarów, które wkłada do sklepowego koszyka. Nic więc dziwnego, że wśród najczęściej wyrzucanych artykułów znajdują się przede wszystkim te o niskiej trwałości, czyli wędliny, mięso, jogurty, mleko, ser, owoce i warzywa.

Jeśli często zdarza ci się wyrzucać żywność, która nie nadaje się już do wykorzystania, zastanów się nad wprowadzeniem do swojego jadłospisu zamienników niektórych produktów. Zamiast ziemniaków kupuj kaszę, ryż lub makaron. Przechowywane w szczelnych pojemnikach nadają się do spożycia nawet przez rok. Wędliny z dużą zawartością wody zastąp podsuszanymi, które dłużej zachowują świeżość. Najdłuższą trwałość ma sucha kiełbasa, salami i kabanosy.

Prawidłowo przechowuj artykuły spożywcze

Większość owoców i warzyw najlepiej zapakować w papierowe torby pochłaniające wilgoć, a następnie włożyć do lodówki. Wyjątkiem są banany, ogórki oraz pomidory, które należy przechowywać w temperaturze pokojowej. Natomiast ziemniaki i cebule dłużej zachowają świeżość, jeśli znajdziesz dla nich suche i ciemne miejsce.

Dowiedz się więcej o prawidłowym przechowywaniu produktów w lodówce
Dowiedz się więcej o prawidłowym przechowywaniu produktów w lodówce – banany lepiej byłoby położyć w misie na stole (fot.Shutterstock)

Sery oraz wędliny kupuj w kawałkach, nie w plasterkach, i przechowuj w papierze pergaminowym lub pojemnikach próżniowych. Ryż, kasze i makarony przesyp z opakowań, w których je nabyłeś, do szczelnych słoi lub pojemników.

Chleb możesz owinąć folią aluminiową i zamrozić. W ten sposób przedłużysz jego świeżość nawet o 3 miesiące. Jeśli nie smakuje ci pieczywo, które było mrożone, jego nadmiar wykorzystaj w inny sposób. Z czerstwego chleba przygotuj grzanki lub zetrzyj go na bułkę tartą.

Żywność warto układać w lodówce według terminu przydatności do spożycia. W zasięgu ręki połóż produkty, które będą świeże jeszcze tylko przez kilka dni. Pozostałe umieść w głębi lodówki.

Gotuj obiady i rób przetwory

Zamiast kupować gotowe, zamrożone dania lub zamawiać je na wynos w restauracji, przyrządź je własnoręcznie. Twoje potrawy będą nie tylko tańsze, ale również zdrowsze, ponieważ sam wybierzesz produkty, które wykorzystasz do ich przygotowania. Jeśli przygotowane przez ciebie posiłki będą zbyt duże, ostudź je, a następnie zamróź na kolejne dni. Doskonale nadają się do tego na przykład mięsa i dania jednogarnkowe takie jak bigos i leczo.

Samodzielnie możesz przygotować nie tylko obiad, ale także lunch do pracy. Jeśli policzysz, ile wydajesz, jedząc na mieście przez kilka dni w tygodniu, okaże się, że w ten sposób z twojej kieszeni ubywa nawet kilkaset złotych miesięcznie.

Robienie przetworów bywa czasochłonne, ale naprawdę się opłaca
Robienie przetworów bywa czasochłonne, ale naprawdę się opłaca (fot. Pixabay)

Oszczędzanie na jedzeniu zapewni również umiejętność korzystania z darów natury. Rób przetwory z owoców i warzyw zebranych w ogrodzie lub kupionych na bazarze. Konfitury, przeciery, sałatki, soki i kompoty, które przyrządzisz latem, poza sezonem pozwolą ograniczyć wydatki na żywność.

Oczywiście, oszczędzenie na jedzeniu nie musi być pasmem wyrzeczeń. Zrezygnowanie ze wszystkich smakołyków, które do tej pory kupowałeś sobie na poprawę samopoczucia, mogłoby przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Po kilku tygodniach prawdopodobnie zniechęciłbyś się do oszczędzania. Jeśli lubisz słodycze, od czasu do czasu pozwól sobie na odrobinę przyjemności. Możesz również własnoręcznie przygotować coś słodkiego, na przykład batoniki domowej roboty. Są zdrowe, smaczne, a przede wszystkim tańsze od tych, które kupisz w sklepie.

Życzymy przyjemnego oszczędzania!

Katarzyna Legutko
Katarzyna Legutko
Przygodę z dziennikarstwem rozpoczęła 10 lat temu, kiedy to, jeszcze jako uczennica szkoły średniej, napisała swój pierwszy tekst dla lokalnego portalu internetowego. Od tamtej pory tworzenie treści jest stałym punktem na jej drodze zawodowej. W ostatnich latach pracowała dla kilku portali internetowych, w tym dla Money.pl. Zawodowo związana jest również z branżą interaktywną, specjalizuje się w planowaniu i prowadzeniu działań content marketingowych. Po godzinach zaczytuje się w powieściach kryminalnych, relaksuje przy kolorowankach i koncentruje na układaniu puzzli.
AUTOR

Polecamy

[FM_form id="1"]