Przeczytaj przed sezonem. Jak zdrowo grillować na wiosnę?

Czas się przygotować!
6 minut czytania
564
1
Katarzyna Legutko
Katarzyna Legutko
27 kwietnia 2017

To nieprawda, że grillowane potrawy z zasady są niezdrowe, ciężkostrawne i tuczące. Wystarczy, że będziesz przestrzegać kilku zasad podczas przygotowań oraz w trakcie pieczenia.

Najważniejsze w grillowaniu – poza dobrymi przepisami, które znajdziecie u nas pewnie wkrótce – jest to, aby korzystać z dobrego sprzętu i akcesoriów, dbać o higienę oraz wiedzieć, w jaki sposób najlepiej przyrządzić mięso i jak je grillować – nie każdy sposób jest bowiem bezpieczny. Zacznijmy zatem od garści praktycznych porad.

Dobrze przemyśl zakup grilla

Podczas pieczenia mięsa na tradycyjnym grillu mogą wydzielać się związki toksyczne o działaniu rakotwórczym. Powstają z połączenia dymu i spalającego się tłuszczu, który kapie na rozgrzany węgiel. W związku z tym bezpieczniejsze dla zdrowia są grille elektryczne lub gazowe. Jednak taki sprzęt nie każdemu przypadnie do gustu. Dla wielu grill węglowy ma niepowtarzalny urok — pieczone na nim kiełbaski przypominają te z ogniska, a warzywa wędzone w dymie smakują lepiej.

Zdrowe grillowanie
Wszystko z grilla smakuje świetnie – warto jednak upewnić się, że jest też zdrowe (fot. Pixabay)

Jeśli więc nie chcesz zamieniać grilla węglowego na inny, kup produkt dobrej jakości, odporny na wysokie temperatury. Na pewno nie może rdzewieć. Najlepiej, aby był wykonany z żeliwa lub stali. Warto również zadbać o to, aby miał regulator dopływu powietrza, który pomaga kontrolować temperaturę i wielkość płomienia. Dania z grilla pieczone nad żarem i w mniej niż 100 stopniach Celsjusza są zdrowsze. Niektóre związki toksyczne zaczynają powstawać w określonej temperaturze, np. akrylamid może wydzielać się już w 120 stopniach.

Odpowiednio przygotuj mięso

Najlepiej, aby mięso, które zamierzasz przyrządzić na grillu, miało małą zawartość tłuszczu. Wybierz więc indyka, cielęcinę, ryby, owoce morza lub kurczaka. Usuń skórę z drobiu. Jeśli nie jesteś w stanie odmówić sobie karkówki, odkrój tłuste części. Nie kładź mięsa bezpośrednio na ruszcie, a na aluminiowych tackach, które zapobiegają skapywaniu tłuszczu na węgiel. Oczywiście zawsze możesz też wybrać wegetariańskie podejście do grillowania.

Zdrowe grillowanie
Sporo zależy od jakości mięsa i zawartości tłuszczu (fot. Pixabay)

Im krócej jedzenie leży na grillu, tym mniej wartości odżywczych traci. Oczywiście, mięso nie może być niedopieczone – chyba że mówimy o wołowinie – a na pewno, gdy mówimy o drobiu, a zwłaszcza o kurczakach. Aby skrócić czas pieczenia, podziel je na mniejsze części, podgotuj lub zamarynuj na kilka godzin w ziołach, winie lub occie. Nie grilluj zamrożonych produktów lub takich, które przed chwilą wyjąłeś z lodówki. Różnica temperatur może spowodować, że mięso będzie się piec długo i nierównomiernie.

Nie używaj podpałek – mogą zepsuć smak i zapach potraw

Jeśli to możliwe, nie korzystaj z podpałek do grilla, które mogą być szkodliwe i wpływać na smak potraw. Całkowicie bezpieczne są te pochodzenia naturalnego, np. drewniane wióry. Nie używaj również gazet i kolorowych kartonów. Wybierz zapałki i białe kartki papieru. Jeśli z jakiegoś powodu musisz użyć podpałki, zrób to tylko na początku grillowania, kiedy jeszcze niczego nie pieczesz.

Wybierz dobrej jakości opał

Niskiej jakości brykiet do grilla poza węglem drzewnym, może zawierać również miał, torf i substancje palne. Przed zakupem sprawdź więc jego skład i wybierz ten, który został wyprodukowany wyłącznie z węgla drzewnego lub drzewa liściastego. Jeśli chcesz mieć pewność, że brykiet jest dobrej jakości, zdecyduj się na produkt, który spełnia normę DIN EN 1860-2. Informacja na ten temat powinna znajdować się na opakowaniu.

Możesz wybrać również węgiel drzewny lub po prostu zwykłe drewno. Ważne jednak, aby pochodziło z drzew liściastych, nie iglastych – te drugie zawierają olejki eteryczne. Drewno powinno być dobrze wysuszone i oczywiście nielakierowane!

Zdrowe grillowanie
Niestety, niektórzy palą pod rusztem naprawdę byle czym – bądźmy mądrzejsi! (fot. Pixabay)

Na polskim rynku, najczęściej w sklepach ekologicznych, dostępny jest również brykiet z łupin orzecha kokosowego, który reklamowany jest jako zdrowszy niż tradycyjny węgiel drzewny. Umożliwia grillowanie bez dymu i zawiera wyłącznie naturalne składniki.

Wyczyść ruszt przed każdym użyciem (a najlepiej po)

Mycie rusztu nie należy do najprzyjemniejszych czynności, ale przypalony tłuszcz i resztki jedzenia z poprzedniego grillowania na pewno nie wpłyną najlepiej na smak i wartość odżywczą potraw. Najpierw poczekaj aż żar się wypali i pozbądź się popiołu. Gdy grill jest jeszcze ciepły, usuń z niego resztki jedzenia, zanim zaschnie. Następnie namocz ruszt w ciepłej wodzie z mydłem i octem. Możesz użyć również detergentów o właściwościach odtłuszczających i antykorozyjnych. Dokładnie go wyczyść, wypłucz dużą ilością wody, a następnie wytrzyj do sucha szmatką lub papierowym ręcznikiem. Jeśli ruszt jest ze stali nierdzewnej, nie szoruj go szczotką z twardym włosiem. Wystarczy, że wypolerujesz go miękką gąbką. Wnętrza paleniska nie musisz myć po każdym użyciu, ale warto robić to co najmniej po kilku grillowaniach.

Gotowi?

Katarzyna Legutko
Katarzyna Legutko
Przygodę z dziennikarstwem rozpoczęła 10 lat temu, kiedy to, jeszcze jako uczennica szkoły średniej, napisała swój pierwszy tekst dla lokalnego portalu internetowego. Od tamtej pory tworzenie treści jest stałym punktem na jej drodze zawodowej. W ostatnich latach pracowała dla kilku portali internetowych, w tym dla Money.pl. Zawodowo związana jest również z branżą interaktywną, specjalizuje się w planowaniu i prowadzeniu działań content marketingowych. Po godzinach zaczytuje się w powieściach kryminalnych, relaksuje przy kolorowankach i koncentruje na układaniu puzzli.
AUTOR

Komentarze