Nie tyjemy w święta. Wielkie odchudzanie wielkanocnego menu

Jedzmy z głową i ze smakiem
7 minut czytania
1031
3
Katarzyna Legutko
Katarzyna Legutko
13 kwietnia 2017

Nie da się ukryć, że tradycyjne polskie święta wielkanocne są tłuste i słodkie. W dzieciństwie uwielbialiśmy sałatki z majonezem, żur z boczkiem i kiełbasą, ciasta z lukrem. Jako dorośli patrzymy na nie nieco sceptycznie.

Z jednej strony nie chcemy rezygnować z potraw, które na stałe wpisały się w naszą kulturę, z drugiej – na samą myśl o nich przed oczami pojawia nam się tabela kalorii. Nie ma więc wyjścia, wielkanocne menu trzeba odchudzić!

Majonez na cenzurowanym

Główny oskarżony na ławie wielkanocnych potraw, na którym skupia się uwaga miłośników zdrowego odżywiania. Sklepowy majonez, okrzyknięty tykającą bombą cholesterolową, w kręgach osób dbających o dobrą formę, staje się coraz bardziej passé. Nic więc dziwnego, że doczekał się wielu zamienników, które z powodzeniem możesz wykorzystać w swojej kuchni. Do sałatki warzywnej zamiast majonezu dodaj jogurt naturalny. Możesz użyć go również do przygotowania dipu do faszerowanych jajek. Na bazie jogurtu przyrządzisz na przykład sos jogurtowo-ziołowy lub jogurtowo-chrzanowy. Zarówno chrzan, jak i zioła, przyśpieszają metabolizm i korzystnie wpływają na pracę układu trawiennego.

Wielkie odchudzanie wielkanocnego menu
Można zrobić majonez bez oleju i jajek (fot. Shutterstock)

Jeśli lubisz majonez i nie wyobrażasz sobie korzystania z zamienników, przygotuj go samodzielnie. W internecie znajdziesz mnóstwo przepisów, które wyjaśniają, jak go przyrządzić bez składników takich jak olej czy jajka.

Jajko jajku nierówne

Zacięty bój między zwolennikami i przeciwnikami spożywania jajek trwa w najlepsze. Ci pierwsi podkreślają ich właściwości zdrowotne oraz ogromną wartość odżywczą. Przeciwnicy zaś twierdzą, że jajka są nafaszerowane złym cholesterolem, który prowadzi do miażdżycy. Oczywiście, prawda, jak to często bywa, leży pośrodku. Osoby, które nie mają problemu z cholesterolem, mogą, a nawet powinny, je jeść, ale z umiarem. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożycie do 10 jaj tygodniowo, łącznie z tymi, które są składnikami panierek, sosów, ciast czy sałatek.

W związku z tym, że jajka maja sporo cholesterolu, lepiej nie łączyć ich z produktami, które również go zawierają, czyli na przykład z boczkiem i majonezem. Idealnym dodatkiem są warzywa, między innymi rzodkiewka, natka pietruszki lub szczypiorek. Jajka możesz podawać również z pesto lub sosem przygotowanym na bazie jogurtu naturalnego.

Wielkie odchudzanie wielkanocnego menu
Najlepsze jajka od kurek zielononóżek (fot. Pexels)

Wpływ na nasze zdrowie ma także jakość jaj, która uzależniona jest przede wszystkim od sposobu hodowli drobiu. Podczas zakupów, zwróć uwagę na kod znajdujący się na skorupkach, na przykład 1-PL-45768732. Z punktu widzenia konsumenta najważniejsza jest pierwsza cyfra. Najlepiej wybierać jajka z 0 i 1, które oznaczają kolejno: chów ekologiczny i wolnowybiegowy. Cyframi 2 i 3 oznaczone są produkty niższej jakości, pochodzące z hodowli ściółkowej i klatkowej.

Żurek do odchudzenia

Trudno wyobrazić sobie Wielkanoc bez żuru. Jednak ten przygotowywany w tradycyjnej wersji bywa tłusty i wysokokaloryczny, ponieważ zawiera śmietanę, boczek, kiełbasę, cebulę i jajka. Na szczęście, możesz go odchudzić, starannie wybierając składniki lub rezygnując z części z nich.

Wielkie odchudzanie wielkanocnego menu
Odchudzony żurek-krem ma o wiele mniej kalorii niż tradycyjny (fot. Pixabay)

Żurek gotuj na naturalnym zakwasie, który, w przeciwieństwie do zup w proszku, jest zdrowy. Przygotowany w ten sposób jest tak smaczny, że nie musisz dodawać do niego śmietany. Jeśli jednak chcesz go zabielić, wykorzystaj do tego mleko lub jogurt naturalny. Kup kiełbasę, która zawiera jak najwięcej mięsa i mało tłuszczu, zrezygnuj z boczku. Zamiast tradycyjnego żuru możesz przygotować wegański, który w niczym nie ustępuje temu pierwszemu.

Słodki dylemat

Smak wielkanocnych wypieków przygotowywanych przez nasze mamy i babcie nie ma sobie równych. Niełatwo jest odmówić sobie słodkich przysmaków. Rozsądek jednak podpowiada, że opychanie się nimi nie jest zdrowe. Zazwyczaj ciasta przygotowywane na bazie tradycyjnych receptur są bardzo kaloryczne z powodu zawartego w nich cukru, mąki pszennej, śmietany, masła lub margaryny do pieczenia. Na szczęście, wszystkie wymienione składniki możesz zastąpić ich zdrowymi zamiennikami.

Wielkie odchudzanie wielkanocnego menu
Babka pusta w środku ma o połowę mniej kalorii (fot. Pixabay)

Zamiast cukru użyj miodu, stewii, melasy, musu owocowego, syropu klonowego lub kukurydzianego. Mąkę pszenną zastąp mąką żytnią, jęczmienną, ryżową, sojową, kokosową, migdałową lub z amarantusa. Zrezygnuj z margaryny do pieczenia na rzecz oleju kokosowego, zamiast masła i śmietany użyj jogurtu naturalnego.

A to pasztet!

W wielu domach na wielkanocnych stołach królują różnego rodzaju pasztety mięsne, na przykład drobiowe, wieprzowe, wieprzowo-wołowe, z wątróbką. Te dostępne w sklepach nie zawsze są dobrej jakości. Większość pasztetów, szczególnie tych z niższej półki cenowej, zawiera dużą ilość tłuszczu i mięso oddzielane mechanicznie. Nie kupuj produktów, na których nie ma podanego składu. Jeśli chcesz mieć pewność, że serwujesz swoim bliskim pasztet najwyższej jakości, przygotuj go w domu.

Wielkie odchudzanie wielkanocnego menu
Pasztet możemy zrobić z kaszy (fot. Shutterstock)

Domowe pasztety znacznie różnią się od tych sklepowych – inaczej smakują, wyglądają, a nawet pachną. Coraz popularniejsze stają się ich wegetariańskie i wegańskie odpowiedniki. Daj się ponieść fantazji – możesz przygotować całą gamę domowych pasztetów, na przykład z warzyw, soczewicy lub kaszy jaglanej.

***
Co sądzisz na ten temat? Piszcie: listy@igimag.pl
Za najlepsze listy przyznamy nagrody

Katarzyna Legutko
Katarzyna Legutko
Przygodę z dziennikarstwem rozpoczęła 10 lat temu, kiedy to, jeszcze jako uczennica szkoły średniej, napisała swój pierwszy tekst dla lokalnego portalu internetowego. Od tamtej pory tworzenie treści jest stałym punktem na jej drodze zawodowej. W ostatnich latach pracowała dla kilku portali internetowych, w tym dla Money.pl. Zawodowo związana jest również z branżą interaktywną, specjalizuje się w planowaniu i prowadzeniu działań content marketingowych. Po godzinach zaczytuje się w powieściach kryminalnych, relaksuje przy kolorowankach i koncentruje na układaniu puzzli.
AUTOR

Polecamy

Zobacz też

Kuchnia

Pyszny roślinny pasztet na świąteczny stół – z suszonymi pomidorami i orzechami włoskimi

Święta to między innymi wspaniałe jedzenie i smaki, którymi nie cieszę się na co dzień. Odkąd w moim domu je się głównie roślinnie, z przyjemnością stoję w kuchni przygotowując pyszne i zdrowe potrawy, które smakują nawet zatwardziałym mięsarianom. Tym razem proponuję wspaniały i prosty pasztet.
Asja Michnicka
Asja Michnicka
12 kwietnia 2017
CZYTAJ WIĘCEJ
[FM_form id="1"]