Buddha bowls – zdrowe i piękne miski rozmaitości

Sprawdź, jak przygotować je samodzielnie w domu!
7 minut czytania
814
0
Kaśka Dąbrowska
Kaśka Dąbrowska
30 maja 2017

Odsłuchaj

Jeśli słyszałeś o miskach mocy to wiesz, że są bardzo zdrowe i pięknie prezentują się na zdjęciach. Czym dokładnie są buddha bowls, co w nich znajdziemy i, co najważniejsze, jak je przygotować? To naprawdę proste!

Buddha bowl to miska, wypełniona równo (lub mniej równo) ułożonym w rozmaitych kompozycjach zdrowym jedzeniem, która podbiła świat. Jej nazwa wzięła się od charakterystycznego… brzuszka Buddy – bogato wypełniona po same brzegi ma przypominać najedzony brzuch. Miski mocy, bo taka nazwa przyjęła się w języku polskim, zawojowały media społecznościowe (a szczególnie Instagram). Wiele serwisów okrzyknęło miskę Buddy trendem 2017 roku. Co w nich takiego szczególnego, że wszyscy się nimi zachwycają?

Najlepiej wcześniej przygotować wszystkie potrzebne składniki

Różnorodne i zbilansowane

Składniki pochodzące z różnych grup produktów, wszystkie możliwe kolory, odpowiednio dobrane smaki i zdrowy sos – to przepis idealny na miskę mocy. Im bardziej różnorodna, tym lepiej. Co możesz wrzucić, a raczej – ułożyć w swojej misce? Przede wszystkim świeże warzywa (a szczególnie zielone liście, takie jak szpinak, jarmuż, rukola czy roszponka) i owoce, rośliny strączkowe (ciecierzyca, soczewica, fasola, groch, bób), produkty pełnoziarniste (makaron razowy, grzanki z chleba pełnego ziaren, wszelkiego rodzaju kasze), orzechy i nasiona. Warzywa mogą być również ugotowane na parzę lub upieczone. To ty decydujesz, co znajdzie się w twojej misce. Najlepiej na początku kierować się znanymi i lubianymi smakami, a na eksperymenty na pewno przyjdzie pora.

Ważny jest również sos, którym polejemy gotową miskę. Jak wiadomo, nawet najzdrowsza, najlżejsza i najświeższa sałatka może zostać zepsuta przez superkaloryczny dressing. W miskach Buddy postaw raczej na wartości odżywcze sosu. Możesz przygotować sos na bazie tahini (pasta sezamowa), soku z cytryny czy pomarańczy, sosu sojowego lub masła orzechowego.

Różnorodnie i kolorowo. Możesz również użyć puszkowanych warzyw, np. kukurydzy czy fasolki

Jak przygotować składniki?

Najlepszy efekt, i to zarówno smakowy, jak i wizualny, można uzyskać dzięki różnorodnej obróbce poszczególnych składników miski. Świeże warzywa możesz pokroić w plastry lub słupki, ale możesz je równie dobrze podsmażyć na oleju kokosowym, ugotować na parze czy upiec w piekarniku z dodatkiem aromatycznych ziół. Rośliny strączkowe możesz ugotować lub później również upiec – tutaj szczególnie polecam cieciorkę, którą ugotowaną należy wymieszać w miseczce z przyprawami (np. czerwoną papryką), dodać odrobinę oleju i wrzucić na kilkanaście minut do piekarnika wyłożonego papierem do pieczenia. Tak przygotowana ciecierzyca jest niezwykle chrupka i pyszna.

Kaszę lub ryż wystarczy ugotować, ale można również wzbogacić je np. orzechami czy nasionami. Gotową kaszę (gryczaną, jaglaną, pęczak) wymieszaj z pestkami dyni, pokruszonymi orzechami włoskimi czy słonecznikiem.

Elementy miski Buddy możesz przygotować w większej porcji i spakować w oddzielne pojemniki, a każdego dnia z gotowych składników komponować nowe mieszanki. Miska mocy to też dobry pomysł na zdrowy i sycący obiad do pracy.

A może miska świeżych i suszonych owoców oraz orzechów? Buddha bowl to świetny pomysł na zdrowe śniadanie

Pomysł na miskę mocy

Zdrową miskę, szczególnie w sezonie na całą gamę świeżych warzyw i owoców, przygotowuję prawie codziennie. To dobre rozwiązanie zarówno na śniadanie, jak i na obiad czy kolację. Najczęściej komponuję składniki z tego, co mam w lodówce lub co akurat znalazłam ładnego na pobliskim straganie, ale czasem też mam ochotę na konkretne połączenia smaków.

Poniżej jedno z moich ulubionych zestawień. Celowo nie podaję ilości każdego składnika – po prostu wrzuć do miski tyle, na ile masz ochotę.

  • młody szpinak
  • pieczona ciecierzyca
  • kasza jaglana zmieszana z paskami suszonego pomidora
  • połówka awokado skropionego sokiem z cytryny
  • pokrojone w słupki ogórki (w wersji letniej mogą być małosolne)
  • plasterki ugotowanego na parze buraka
  • pestki dyni
  • pokruszone orzechy włoskie
  • sos z tahini z dodatkiem soku z cytryny, odrobiny soli i pieprzu

Smacznego!

***
Co sądzisz na ten temat? Piszcie: listy@igimag.pl
Za najlepsze listy przyznamy nagrody!

Kaśka Dąbrowska
Kaśka Dąbrowska
Z wykształcenia pedagożka, z zamiłowania obserwatorka. Lubi jeść, czytać, pisać i malować - w tej kolejności. Od niedawna odkrywa uroki życia #po30. Nigdy nie myślała, że pokocha dobre seriale równie mocno, jak dobre książki. Kiedyś wróci do wypalania gliny.
AUTOR

Polecamy

Zobacz też

Polskie superfood – cudze chwalicie, swego nie znacie

Superfood, czyli nieprzetworzona, bogata w składniki odżywcze żywność pochodzenia roślinnego, to już nie tylko ślepe podążanie za modą. Znalazła stałe miejsce w zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diecie i niezależnie od tego, czy jesz mięso, czy odżywiasz się wegańsko – superżywność jest dla ciebie.
Kaśka Dąbrowska
Kaśka Dąbrowska
22 maja 2017
CZYTAJ WIĘCEJ

Zaprenumeruj newsletter

Melon i Skwarski w Twojej skrzynce pocztowej.
Najciekawsze artykuły Igimag.pl raz na dwa tygodnie.

Zapoznałem(-am) się z treścią polityka prywatności i akceptuję.