Kampanie społeczne, obok których nie można przejść obojętnie

Kontrowersyjne, ale czy skuteczne?
16 minut czytania
1022
0
Michał Fajtek
Michał Fajtek
1 czerwca 2017
Reklamy

Szokują i wzbudzają emocje, często bardzo skrajne. Inaczej nie zwróciłyby naszej uwagi, a przecież chodzi o zapamiętanie i sprowokowanie do dyskusji. Poniżej moje subiektywne podsumowanie najciekawszych polskich kampanii społecznych ostatnich lat.

Jeśli za ich pomocą łatwiej przełamać tabu, podjąć trudny temat czy zwyczajnie zwrócić na coś uwagę, być może po raz pierwszy w życiu – to czemu nie? Kontrowersyjne kampanie społeczne są potrzebne. W świecie pełnym szumu i zabiegania czasem nie ma innego sposobu, by dotrzeć do drugiego człowieka.

Hejt STOP

O tej kampanii zrobiło się głośno w marcu 2016 roku. Cel szczytny, bo zwracał uwagę na problem hejtu w internecie. Kontrowersyjny był sposób przedstawienia całej akcji. Za modeli posłużyły noworodki, które na bransoletce, zamiast imienia i nazwiska, miały napisane obraźliwe słowa, takie jak „brudas” czy „szmata”. Pod zdjęciem widniało pytanie: „A jeśli kiedyś nazwą tak twoje dziecko?”. Powstała specjalna strona, na której można zgłaszać obraźliwe treści, a założeniem jest, że ich autorzy powinni ponieść konsekwencje prawne.

http://hejtstop.pl/

Z kamerą wśród śmieci

Tytuł filmu nawiązuje do popularnego w latach osiemdziesiątych programu przyrodniczego „Z kamerą wśród zwierząt” autorstwa Antoniego i Hanny Gucwińskich.

Lato to czas błogiego odpoczynku i beztroski. O tej porze roku gatunek ludzki lubi bawić się na terenach zielonych, w okolicach rzek i zbiorników wodnych. Ludzie w sporych skupiskach, spędzając miło czas, mają tendencję do zostawiania po sobie wielu śmieci. Człowiek jest dziwnym ssakiem. Działa na niekorzyść środowiska, w którym żyje. Czytała Krystyna Czubówna.

Śpiewające organy

Kolejny etap kampanii społecznej „Jak działa ZDROWY człowiek” organizowanej przez Ministerstwo Zdrowia to mój hit. Piosenkę na temat własnego samopoczucia śpiewają organy: mózg, płuca, serce, jelita i wątroba. Przekaz prosty, a zarazem bardzo dosadny. Narządy dają nam do zrozumienia, że tryb życia i wybory żywieniowe mają ogromny wpływ na rozwój wielu chorób. Słowa piosenki przez długi czas pozostają w pamięci.

Fundacja S.O.S. dla Zwierząt

Fundacja w swoich działaniach wykorzystała ogromną popularność Pokemon Go. Opis umiejętności czworonogów ze schroniska był podobny do tego, jaki miały stworki z gry. Szał na łapanie Pokemonów miał przysłużyć się nie tylko zwiększonej liczbie adopcji, ale także zbiórkom na rzecz placówki oraz zachęceniu do zgłaszania się większej liczby wolontariuszy.

http://www.fundacjasosdlazwierzat.org/

Zerwijmy łańcuchy

Kolejna kampania na  rzecz zwierząt. W zeszłym roku odbyła się już dziesiąta edycja tej ogólnopolskiej akcji. Doroczny happening, którego uczestnicy przykuwają się do bud ma zwrócić uwagę na problem traktowania zwierząt w Polsce. Organizatorzy i uczestnicy sprzeciwiają się trzymaniu psów na łańcuchach. W 2016 roku akcja odbyła się równolegle w 40 miastach. W wydarzenie zawsze angażuje się wiele gwiazd i celebrytów.

– Nowelizacja ustawy o ochronie zwierząt zakazująca trzymania psów na łańcuchu całą dobę weszła w życie w 2011 roku. Od tego czasu nic się nie zmieniło. Śmiało możemy powiedzieć, że jest to martwe prawo. Podczas gdy inne przepisy egzekwowane są wyjątkowo nadgorliwie, przepisy dotyczące zwierząt są ignorowane. Zaprotestujmy! – przekonują organizatorzy. – Zależy nam, by psy miały godne życie, wodę w misce i jedzenie. Aby były trzymanie zgodnie z ustawą, czyli jeśli muszą być na łańcuchu, by miał on długość przynajmniej trzech metrów i by pies był z niego spuszczany nie rzadziej niż co 12 godzin. Musi mieć też schronienie przed zimnem i upałem.

Przekażmy sobie znak pokoju

– To pierwsza w Polsce kampania społeczna, w którą – na zaproszenie organizacji LGBT – włączyli się przedstawiciele środowisk katolickich. Ta skierowana do osób wierzących kampania ma na celu przypomnienie, że z wartości chrześcijańskich wypływa konieczność postawy szacunku, otwarcia i życzliwego dialogu wobec wszystkich ludzi, także homoseksualnych, biseksualnych i transpłciowych – czytamy na stronie organizatorów.

Wiele osób twierdziło, że poprzez skierowanie kampanii do wyznawców konkretnej religii, podsyca ona napiętą atmosferę pomiędzy kościołem a homoseksualistami. Akcję promowały m.in. powieszone w całej Polsce plakaty. Ukazywały ręce złączone w uścisku, na nadgarstku jednej z nich jest różaniec, na drugim – wstążka w kolorach tęczy symbolizująca społeczność LGBT. Na stronie kampanii widnieją spoty, z których wystąpili publicyści z katolickich pism.

http://www.znakpokoju.com/

Śmierć przy drodze

Ciekawe działanie podjęte przez chełmską policję i Automobilklub Chełmski. Cała inicjatywa została zorganizowana w czasie trwania ogólnopolskiej policyjnej akcji „Znicz 2016”. Jej celem było zaapelowanie o bezpieczną jazdę. Kierowcy wyjeżdżający z Chełma w kierunku Lublina mogli zobaczyć niecodzienny widok: postać w czarnym ubraniu trzymającą kosę, która symbolizowała śmierć i czarny worek leżący obok. Taki sam, w jakim chowane są ciała ofiar wypadków drogowych.

http://lubelska.policja.gov.pl

Badanie piersi i NFZ

Poziom zażenowania podczas oglądania tego spotu był naprawdę wysoki. Kampania opolskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia wywołała burzę, ale raczej nie taką, jakiej spodziewali się organizatorzy. „Lubię, gdy podskakują”, „Ich widok zawsze poprawia mi humor”, „Masuj je”, „W razie czego, mogę pomóc” – to słowa mężczyzn ze spotu. Nie mówią wprost, czego dotyczą, ale łatwo można się domyślić, gdy dodają: „Są cudowne”, „Piękne”, „Jędrne i sportowe”.

Internauci byli bezlitośni.

„Konkurs na najobrzydliwszą i najbardziej seksistowską reklamę wygrywa NFZ. „Lubię gdy podskakują”. Mój żołądek też podskakuje.

„Czy na pewno mamy 2016 rok? Patrząc na reklamę #NFZ dotyczącą badań profilaktycznych piersi mam wątpliwości czy to chociaż początek XXI wieku.”

Fundacja Rak’n’roll: Gadaj Badaj i KancerSutra

Ogólnie kampanie tej fundacji zazwyczaj należą do kontrowersyjnych. Postanowiłem opisać dwie z nich.

Gadaj Badaj to akcja dotycząca raka prostaty, który jest drugim co do częstości występowania nowotworem u mężczyzn. Skutecznym sposobem jego zapobiegania jest coroczne badanie, ponieważ choroba wykryta we wczesnym stadium może być skutecznie leczona.

Kampania miała na celu zwrócenie uwagi na wykonywanie profilaktycznych badań i przełamanie tabu związanego z rakiem prostaty. Powstał spot, w którym wystąpili: Kinga Preis, Olga Bołądź, Magdalena Popławska i Leszek Lichota. W miejscach publicznych pojawiły się naklejki oraz plakaty z hasłami promującymi badania. „Kto nie wypina tego wina”, „Aby żyć, czasem wystarczy się schylić”, „Rozmawiasz z kuplami o dupach? Pogadaj o swojej.”

KancerSutra to poradnik po niezwykle intymnej sferze seksualnej. Hasło kampanii brzmi „Jeśli rak zabrał część ciebie, całą resztę wypełnijcie radością”. Na stronie akcji można znaleźć porady ekspertów, polecane książki, informacje o warsztatach, a także pozycje KancerSutry, czyli jak odbudować bliskość po mastektomii.

Smutny autobus

Kampania MSW miała na celu uświadomienie rodziców, w jaki sposób mogą sprawdzić sprawność pojazdu, jakim podróżuje ich dziecko. Można to zrobić bez wychodzenia z domu, za pomocą e-usługi. Na specjalnej stronie wystarczy podać numer rejestracyjny. Kampania poruszyła wielu internautów. Smutny autobus został uczłowieczony, a przez to zakończenie spotu wydaje się niezwykle brutalne. Na Facebooku powstała nawet grupa „Ratujmy Smutny Autobus ze spotu MSW”, która cieszyła się sporym zainteresowaniem. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że odbiorcy komunikatu zapamiętali, w jaki sposób sprawdzić dany pojazd. Wydaje mi się jednak, że większość z nich skupiając się na tragedii autobusu mogła zapomnieć o głównym celu akcji.

Ala ma HIV. Teraz masz i ty

„Życie to nie Facebook. Nie przyjmuj zaproszeń od nieznajomych”. Takiej kampanii PCK mało kto się spodziewał. Nawiązuje do facebookowego narzędzia „friend request”, w którym znajomi odnajdują się w serwisie i wysyłają sobie zaproszenie do kontaktu. Spot przedstawia sytuację, w której po imprezie piękna nieznajoma zaprasza chłopaka do swojego łóżka. Akcja Polskiego Czerwonego Krzyża ma za zadanie zwrócenie uwagi młodym ludziom, że poprzez seks z przypadkowo poznaną osobą, mogą się łatwo zarazić wirusem HIV. Przyznam, że kiedy oglądałem spot po raz pierwszy, sporym zaskoczeniem było dla mnie logo PCK, które pojawia się na końcu filmu.

Pomyśl, zanim wrzucisz

Przed nierozważnym publikowaniem fotografii w sieci przestrzegała Fundacja Dzieci Niczyje. Zdjęcia dzieci mogą posłużyć każdemu i nie do końca tak, jakby życzyliby sobie tego rodzice. Pracownicy fundacji umieszczali za wycieraczkami samochodów w centrum Warszawy ulotki z fotografiami dzieci. Miały one przypominać te, które reklamują agencje towarzyskie. Głównym celem przekazu było skłonienie rodziców do refleksji nad swoim postępowaniem odnośnie umieszczania informacji w sieci.

Moim numerem jeden jest kampania, w której występują śpiewające organy. Przekaz prosty, przyjemny w odbiorze, a jednocześnie bardzo dosadny. Również „Z kamerą wśród śmieci” bardzo przykuwa uwagę dzięki wykorzystaniu głosu słynnej lektorki. Kampanie dotyczące profilaktyki i badań nie zawsze osiągały oczekiwane przez organizatorów skutki. Uważam jednak, że jeśli dzięki nim chociaż jedna osoba zaczęła się badać, to można stwierdzić, że pieniądze przeznaczone na ich realizację zostały odpowiednio wykorzystane.

Michał Fajtek
Michał Fajtek
Dziennikarz z wykształcenia i zamiłowania. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Pasjonat sportu, a w szczególności piłki nożnej i siatkówki. Miłośnik podróży i dobrego jedzenia. Hiszpańska kuchnia i tamtejszy futbol – to marzenie o każdej porze dnia i nocy. Prowadzi własną firmę homeofsolutions.pl
AUTOR

Zaprenumeruj newsletter

Melon i Skwarski w Twojej skrzynce pocztowej.
Najciekawsze artykuły Igimag.pl raz na dwa tygodnie.

Zapoznałem(-am) się z treścią polityka prywatności i akceptuję.