Czy trening na siłowni zrobi z kobiety babochłopa?

Czas na ćwiczenia z obciążeniem!
6 minut czytania
584
0
Marta Lewin
Marta Lewin
8 sierpnia 2017

Wiele kobiet jest przekonanych, że trening z obciążeniem spowoduje nadmierny przyrost mięśni i zamiast wypracować zgrabną, smukłą sylwetkę, w ciągu kilku tygodni staną się She-Hulk. Czy faktycznie kobieta ćwicząca z ciężarami skazana jest na zmienienie się w „babochłopa”?

Panie unikają treningu siłowego, wierząc, że jedynie treningi Chodakowskiej, Mel B czy zumba zapewnią im szczupłą kobiecą sylwetkę. Ćwiczenie z ciężarami, postrzegane jako typowo „męski” sport, może ich zdaniem zaowocować nadmiernie rozwiniętymi mięśniami, co oszpeci kobiece ciało. Kobiety chcą mieć gibkie i smukłe figury, a nie uda gladiatora czy klatki piersiowe i ramiona Supermana. Tymczasem od treningu na siłowni do ciała mistrzyni kulturystyki jest szalenie daleka i ciężka droga, a samo ćwiczenie z ciężarami nie gwarantuje, że kiedykolwiek ją przejdziesz.

Jeśli obawiasz się, że unoszenie hantli czy sztangi spowoduje rozbudowanie twoich mięśni jak u chodzącego na siłownię kolegi z biura, uspokoję cię – to nie takie proste. Kobietom w szybkiej i silnej rozbudowie mięśni przeszkadza… niski poziom testosteronu. Co więcej, estrogeny, czyli „kobiece” hormony osłabiają procesy anaboliczne prowadzące do zwiększania masy mięśniowej. Zatem fizjologia „chroni” kobiety przed szybką przemianą w kulturystę. A panie, którym zależy na rozbudowie mięśni, muszą poświęcić na nią znacznie więcej czasu i energii niż mężczyźni.

Panie, którym zależy na rozbudowie mięśni, muszą poświęcić na nią znacznie więcej czasu i energii niż mężczyźni.

Skoro kobiety z natury skazane są na powolny przyrost masy mięśniowej, to po co ci w ogóle ćwiczenia siłowe? Czy nie lepiej, abyś pozostała w świecie aerobiku, stepu czy zumby? Może wcale nie jesteś stworzona dla siłowni, a siłownia dla ciebie. Cóż, to już zależy od twoich priorytetów i upodobań. Warto jednak wiedzieć, że trening siłowy niesie ze sobą korzyści, których nie odnajdziesz w zajęciach typu cardio.

Ćwiczenia siłowe wspomagają szybsze spalanie tkanki tłuszczowej

Czy wiesz, że po dwudziestym roku życia tracisz średnio co dziesięć lat cztery kilogramy mięśni? Ich ubytek uzupełniany jest tkanką tłuszczową. I chociaż rozmiar ubrań, które nosisz może się nie zmieniać, to ciało staje się „miękkie”, mniej sprężyste, traci jędrność.

Ćwiczenia siłowe powodują zwiększone wydzielanie adrenaliny, noradrenaliny, a także hormonu wzrostu i testosteronu. Wszystkie te hormony przyczyniają się do szybkiego rozpadu tkanki tłuszczowej umożliwiając tym samym wykorzystanie jej zasobów w powysiłkowej przemianie materii. Kiedy wykonujesz ćwiczenia z obciążeniem, aktywność zwiększają nie tylko enzymy odpowiedzialne za proces degradacji komórek tłuszczowych, ale również te biorące bezpośredni udział w syntezie włókien mięśniowych. Dzięki tym procesom ubywa tkanki tłuszczowej, a przybywa tkanki mięśniowej, co podnosi przemianę materii i aktywizuje proces spalania kalorii. Jednym słowem, ćwiczenia siłowe są doskonałe nie tylko na etapie rzeźbienia i rozbudowy mięśni, ale i likwidowania nadmiaru tłuszczyku.

Ćwiczenia siłowe pomagają zachować młodość

Ćwiczenia z obciążeniem są jednym z najlepszych sposobów na spowolnienie procesów starzenia organizmu. Rosnąca masa mięśniowa poprawia jędrność ciała, zapobiega jego charakterystycznemu „więdnięciu”. Spójrz na swoje uniesione w górę ramiona – czy masz na wysokości tricepsa luźny fałd skóry (tak zwaną „firankę” albo „chorągiewkę”)? Gdyby był tam wzmocniony i lekko rozbudowany mięsień, nic by luźno nie zwisało. Podobnie sprawa ma się z pozostałymi partiami ciała – w miarę upływu czasu stają się coraz bardziej luźne i obwisłe. Natomiast redukcja tkanki tłuszczowej i rozbudowa mięśni zapewnia ciału młody wygląd.

Ale ćwiczenia siłowe przynoszą jeszcze więcej korzyści w walce z upływającym czasem – hamują także wewnętrzne procesy starzenia. Aktywizują syntezę przeciwutleniaczy w organizmie, które z kolei zapobiegają szkodom wyrządzanym przez wolne rodniki (uważane z główną przyczynę procesów starzenia). Poprawiają wchłanianie wapnia, co zapobiega demineralizacji kości i chroni przed osteoporozą i reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Takie są efekty treningu u autorki (fot. Marta Lewin)

Ćwiczenia siłowe wspomagają zdrowie

Czy wiesz, że to właśnie trening siłowy polecany jest osobom walczącym z insulinoopornością (o ile nie jest zaawansowana), chorującym na cukrzycę czy Hashimoto (oczywiście osoby chore przed rozpoczęciem jakiegokolwiek rodzaju treningu, nie tylko siłowego, powinny skonsultować się z lekarzem)?. Odgrywa również bardzo ważną rolę w profilaktyce cukrzycy, ponieważ reguluje gospodarkę węglowodanową. Zmniejsza ilość „złego” cholesterolu (LDL) i podwyższa poziom „dobrego” (HDL) oraz obniża ciśnienie tętnicze, przez co minimalizuje ryzyko rozwijania się chorób układu krążenia. Poprzez wzmacnianie mięśni niezbędnych do zachowania prawidłowej sylwetki (co jest szczególnie cenne dla osób, które mają siedzący tryb życia) stabilizuje postawę ciała. Wzmacniając mięśnie, ścięgna i więzadła przyczynia się do zmniejszenia ryzyka kontuzji.

Jak widzisz, trening siłowy niesie ze sobą szereg korzyści, które nie są zarezerwowane wyłącznie dla mężczyzn. A świat siłowni nie jest światem zdominowanym przez samców alfa. Szczególnie w czasach, kiedy modne jest prezentowanie w internetach kształtnych, całkiem sporych pośladków à la Britanny Perille Yobe czy Sommer Ray, bo nie ma się co czarować – takich pup nie wypracujesz bez ciężarów. Pamiętaj jednak, że kobieca sylwetka nie składa się wyłącznie z pośladków, ud oraz nóg i kiedy zdecydujesz się już rozpocząć swoją przygodę z treningiem siłowym, pracuj nad całym ciałem. Silne ramiona, mocne plecy i klatka piersiowa są niezbędne aby dźwigać te ciężary, które pomogą ci w pracy nad dolną częścią ciała. Nie zaniedbuj ich!

Marta Lewin
Marta Lewin
Porzuciła architekturę krajobrazu aby zostać pełnoetatową mamą. Kilka lat temu podjęła decyzję o emigracji. Od kiedy zamieszkała w pięknej wiosce nad kanałem la Manche ma więcej czasu na pisanie, podróżowanie, fotografowanie i spacery po plaży.
AUTOR

Polecamy

Komentarze