Sztuczna inteligencja. Czy Polska ma szansę stać się gigantem w tej dziedzinie?

Nasze startupy już zwęszyły krew
5 minut czytania
884
0

Polska stoi przed niesamowitą szansą. Ta szansa to sztuczna inteligencja (artificial intelligence), która może otworzyć przed nami drogę do technologicznej potęgi. Jesteśmy do tego świetnie przygotowani, ale są również problemy. Większość polskich firm nie jest jeszcze gotowa do wdrażania AI i stosuje podejście typu „pożyjemy, zobaczymy”.

Kto pierwszy dokona przełomu w zakresie AI, będzie rządził światem – powiedział niedawno Władmir Putin na uczelni w Jarosławiu. Rosyjski prezydent wie, o czym mówi. W rozwoju sztucznej inteligencji prym wiedzie właśnie Rosja, a towarzyszą jej USA i Chiny. Światowe potęgi prześcigają się w wyszukiwaniu zastosowań AI –  głównie w wojsku. Jednak sztuczna inteligencja to nie tylko armia, ale również nasze codzienne życie. W tym segmencie istnieje spora szansa dla Polski.

O tym, że Rzeczpospolita może stać się regionalnym zagłębiem sztucznej inteligencji, informuje raport McKinsey. W Polsce jest więcej absolwentów kierunków ścisłych i technicznych niż we Francji i mniej więcej tyle samo co w Wielkiej Brytanii, czyli około 1,7 tys. na 1 milion mieszkańców.

Choć dziś rynek AI nie jest zbyt wielki (szacuje się go na „zaledwie” 35mld dolarów), to w najbliższych latach będzie rósł bardzo dynamicznie – według szacunków tempo wzrostu osiągnie około 50 proc. rocznie. Sztuczna inteligencja ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki.

„Adaptacja przełomowych technologii AI wymaga zmiany modeli biznesowych, odpowiednich zasobów IT oraz szeroko zakrojonych działań władz publicznych. Z analiz McKinsey wynika, że Polska – opierając się na takich atutach, jak dobrze wykształcona w obszarze IT siła robocza, obiecujący ekosystem dla startupów oraz współpraca z globalnymi liderami AI – ma szansę rozwijać te technologie, a nawet stać się regionalnym liderem w tym obszarze” – czytamy w raporcie McKinsey.

Infografika z raportu „Rewolucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce”

AI, startupy i nadchodzące zmiany

Coraz lepiej rozwija się również ekosystem startupów. Wiele z nich tworzy rozwiązania w takich obszarach jak prognozowanie zachowań klientów, diagnostyka zdrowia lub efektywność operacyjna. To właśnie tego rodzaju aktywność AI może się przydać nie tylko nad Wisłą, ale również stać się produktem na eksport. – Mamy doświadczenie i topowe startupy, które komercjalizują już swoje rozwiązania na całym świecie – tłumaczy Ewa Treitz, partner funduszu Black Pearls VC. Kolejny segment to obsługa klienta.

Rewolucja AI trwa w najlepsze i właśnie zaczyna się w naszym kraju – wyjaśnia Marcin Purta, partner zarządzający McKinsey&Company w Polsce. Autorzy raportu „Rewolucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce” informują, że niektóre banki już wpisały wdrożenie AI w najbliższych latach. Firmy z sektora ochrony zdrowia korzystają ze sztucznej inteligencji do przeprowadzania wywiadów z pacjentami. Branża handlowa stosuje uczenie maszynowe do automatyzacji rekomendacji. To jednak dopiero początek.

Na razie wpływ sztucznej inteligencji na branżę jest niewielki. To może jednak uśpić czujność zarządów. Potencjał zmian, które niesie, jest bowiem ogromny. W skali globalnej widać, że nowe firmy korzystające z rozwiązań AI są bowiem w stanie zagrozić podmiotom istniejącym od dawna – wskazuje Marcin Purta.

Pierwsze zmiany zobaczymy w kilku obszarach: obsługi klientów, transportu i logistyki. Efekty odczujemy najpóźniej w ciągu dekady. Kurierzy oraz taksówkarze będą zastępowani przez rozwiązania autonomiczne. Na styku klient-firma spotkamy się z narzędziami przetwarzania mowy, a w ciągu następnych 20 lat w produkcji i rolnictwie pojawią się tzw. „roboty współpracujące”.

AI może się przydać nie tylko nad Wisłą, ale również stać się produktem na eksport

Nie jesteśmy gotowi na zmianę

Narzędzia AI mają potencjał rozwiązania wielu problemów, z którymi borykają się polskie (i nie tylko) przedsiębiorstwa. Przeobrażeniu ulegnie wiele, jeśli nie wszystkie branże. – Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, firmy powinny skierować uwagę w stronę wyzwań stojących przed wdrożeniem nowoczesnych narzędzi. Trafny wybór technologii, optymalizacja wewnętrznych procesów są niezbędne, by AI przyniosła maksymalne korzyści – mówi Adam Wilkus, ekspert A.T. Kearney.

Choć dynamika zmian narasta, polskie i europejskie firmy nie są na nią przygotowane. Jak wynika z badań SAS Polska, barierami są brak zasobów umożliwiających wdrożenie, niedoskonała (nieprzygotowana) struktura przedsiębiorstw oraz problemy kulturowe, czyli strach przed sztuczną inteligencją i robotami. Mimo wszystko jednak nic nie powstrzyma nadchodzących zmian. – Człowiek nie jest w stanie analizować w czasie rzeczywistym ogromnych zbiorów danych, a komputery, dzięki sieciom neuronowym, radzą sobie z tym doskonale. Wielokrotnie byliśmy świadkami tego, jak nasza platforma dochodziła do wniosków, które dla nas były zdumiewające, ale zadziwiająco trafne – podpowiada Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies.

Polska sztuczna inteligencja

Choć na polu wykorzystania i wdrażania AI w Polsce, podobnie jak w Europie, nie jest najlepiej, to pod względem tworzenia takich narzędzi, Polska wyrasta na potęgę.

Nasze startupy, w większości o profilu technologicznym, już zwęszyły krew. Warto przypomnieć Ivonę, twór producenta technologii syntezy mowy, który został przejęty przez Amazona. Spółka Growbots stworzyła platformę automatyzacji sprzedaży opartą na uczeniu maszynowym i uzyskała 2,5mln dolarów dofinansowania z funduszy Venture Capital. InFakt wdraża rozwiązania AI w zakresie księgowości, a jej działalność została doceniona podczas Hackatonu 2017 w Londynie. Nethone wykorzystuje sztuczną inteligencję do zapobiegania oszustwom. Deepsense.ai dostarcza swoje narzędzia do głębokiego uczenia takim gigantom jak IBM, Intel i Huawei. Neurosoft stworzył technikę identyfikacji pojazdu, a VoiceLab lub Lekta.ai inteligentne chat boty. Quantum Lab opracował automatycznie rozpoznawanie jakości obsługi. Z kolei Deep Voice AI stworzył automatyczne podsumowanie telerozmów. A to dopiero początek…

Choć bardzo często powtarza się, że Polska i rodzime przedsiębiorstwa nie są jeszcze gotowe na kolejną rewolucję, to przecież nie były gotowe również na „rewolucję mobilności”. Dziś rynek e-commerce w Polsce rośnie rocznie w granicach 25 proc. i wskazuje na to, że firmom udało się przygotować, wdrożyć i rozwinąć rozwiązania mobilne. Tak samo może być w kwestii sztucznej inteligencji i pozostaje jedynie trzymać za to kciuki.

Jakub Napoleon Gajdziński
Jakub Napoleon Gajdziński
Rocznik 87, absolwent politologii, historii i dziennikarstwa. Dużo podróżuje, kocha koty i dobre piwo. Tego ostatniego nigdy nie odmawia.
AUTOR

Polecamy