Dlaczego pierwsze wydanie „Vogue Polska” wywołuje tyle emocji?

Biblia mody nad Wisłą!
6 minut czytania
1099
1
Ania Ciężkowska
Ania Ciężkowska
13 lutego 2018
Casimiro PT/Shutterstock.com

Pierwszy numer Vogue Polska będzie można dostać w kioskach oficjalnie od 14 lutego 2018. Jednak numery przeznaczone do sprzedaży przedpremierowej rozeszły się już jak świeże bułeczki. Mimo to, wiele osób ma wątpliwości czy polski rynek dojrzał do tego kultowego, mocno luksusowego magazynu, którego grupą docelową są najbogatsi.

Vogue bez wątpienia jest bardzo silną marką o ugruntowanej pozycji. Na jego łamach królują luksusowe towary z najwyższej półki. Czy w Polsce pismo o takim profilu znajdzie odbiorców czy będzie musiało “spuścić z tonu”?

Nareszcie możemy zaprezentować wam pierwszą okładkę magazynu "Vogue Polska”. Małgosia Bela i Anja Rubik pozowały przed…

Opublikowany przez Vogue Polska na 13 lutego 2018

Niełatwy rynek

Optymizmem może napawać fakt, że społeczeństwo polskie się bogaci, na co wskazuje Raport KPMG z 2016 r. Wartość rynku dóbr luksusowych przekroczyła poziom 16 mld złotych, a 41 tys. naszych rodaków zalicza się do kategorii konsumentów high net worth individuals. Są to osoby, które posiadają majątek powyżej miliona dolarów. Dodatkowo KPMG prognozuje, że pozytywny trend się utrzyma i już w przyszłym roku w Polsce będzie mieszkać około 1,3 mln osób zamożnych i bogatych, których dochód netto dojdzie do poziomu 220 mld zł. Są to wszystko potencjalni czytelnicy Vogue’a.

Powtarzam, potencjalni, bo niekoniecznie każdy, kto ma pieniądz w ilości większej niż dużo, koniecznie musi być zainteresowany czytaniem Vogue’a. Jest też druga strona medalu. Niektóre marki modowe jak na przykład Burberry, wycofują się z Polski ze względu na gorsze wyniki finansowe, a sklepów luksusowych nie ma znowu tak dużo. Co może sugerować, że rynek ten, nawet jeśli rozwija się, to powiedzmy sobie wprost, szału nie ma.

Okaże się również czy pozycja i legenda Vogue’a wystarczą, by pokonać konkurencyjne marki, które w Polsce są już dostępne od kilku lat jak na przykład Harper’s Bazaar czy ELLE lub świeżynka z zeszłego roku L’Officiel. Zresztą wśród magazynów luksusowych wciąż najlepiej radzi sobie Twój Styl.

Nie tylko dla bogaczy?

Wiele wskazuje na to, że wydawca polskiej edycji Vogue’a jest nastawiony na dotarcie nie tylko do tych najbogatszych, ale również do osób z klasy aspirującej do bogactwa i luksusowego stylu życia. Vogue Polska ma być nie tylko magazynem o modzie, ale też narzędziem promującym polską kulturę, sztukę, filmografię, podróże, design czy wyjątkowe osobowości. W pierwszym wydaniu czeka na nas między innymi sesja Jurgena Tellera, przed jego obiektywem zaś znalazł się Lech Wałęsa.

Polskie wydanie ma być również swego rodzaju platformą, która będzie promowała talenty początkujących, młodych muzyków, fotografów czy designerów, a więc przedstawicieli pokolenia, które nie pamięta już czasów komunizmu i nie czuje się gorsze od kolegów i koleżanek z zachodu. Jedną z misji, którą chce realizować ekipa stojąca za polskim wydaniem kultowego magazynu jest edukacja i bycie przewodnikiem po świecie szeroko rozumianej kultury. Vogue Polska ma stać się inspiracją dla dziewczyn i kobiet w całym kraju, sprzedając marzenia i motywując do ich realizacji.

Jaka będzie cena tych marzeń? Pierwsze wydanie magazynu 126 lat temu można było zakupić za 10 centów. Polski Vogue będzie kosztował 16,90 zł, prenumerata kwartalna to koszt 35 zł, roczna 125 zł, dwuletnia 245 zł. Będzie to najwyższa cena za magazyn dla kobiet na rynku. Czy czytelniczki są gotowe tyle zapłacić? Bardzo możliwe, że za taką kultową pozycję tak, szczególnie jeśli za ceną będzie szła również i jakość, a na to nadzieje są. Bez wątpienia na początku czasopismo jako nowość będzie wzbudzało bardzo duże zainteresowanie i ciekawość (ja jestem diabelnie zaintrygowana!), co widać już teraz po ekspresowym zniknięciu numerów dostępnych w przedsprzedaży.

Biblia pisana od XIX wieku

Amerykański Vogue powstał w 1892 roku. W 1909 roku przedsiębiorca Condé Nast (zbieżność z wydawnictwem Condé Nast absolutnie nie jest przypadkowa) przejął magazyn i przeksztacił go w najbardziej efektowne czasopismo o modzie. W 1916 pojawiła się edycja brytyjska, w 1998 rosyjska, 2006 chińska, a w 2016 arabska. Obecnie pismo wydawane jest w dwudziestu jeden krajach.

Vogue od dawna postrzegany jest jako biblia mody, ale niech Was to nie zwiedzie. Niezależnie od kraju, na jego łamach znajdziecie również tematy związane z kulturą, sztuką, fotografią, designem, trendami czy przemianami w społeczeństwie. Za sprawą niesamowitych zdjęć, jakościowych treści i wyjątkowych ilustracji od ponad wieku służyć on może za stylowy barometr kulturowych, obyczajowych i oczywiście modowych transformacji, które zaszły w XX wieku i na początku tego stulecia.

Na kolorowych stronach czasopisma  od 1892 pojawiają się prace najbardziej szanowanych artystów. Wystarczy wspomnieć takie nazwiska jak Edward Steichen, Toni Frissell, Erwin Blumenfeld, Irving Penn, Richard Avedon, David Bailey, Helmut Newton, Annie Leibovitz, Mario Testino, Steven Klein, Bruce Webber, Herb Ritts, Cecil Beaton, Lee Miller, czy Corinne Day.  Publikowane były również teksty takich sław jak Truman Capote, Aldous Huxley, Richard Burton, Federico Fellini i Marcello Mastroianni.

Cindy Crawford na okładce VOGUE, sierpień 1986 (fot. VOGUE)

Na zdjęciach i ilustracjach pojawiały się niezliczone gwiazdy, a wśród nich Naomi Campbell, Claudia Shiffer, Cindy Crawford, kontrowersyjna, biseksualna modelka i szpieg Toto Koopman, Sophia Loren, choć nie osobiście tylko opisana jako „Siła za burzliwymi oczami”, Hillary Clinton, Meryl Streep, Lady Gaga, Cate Blanchett, Angelina Jolie,Cher, Beyoncé, Rihanna czy Kim Kardashian i jej mąż Kanye West. Lista jest długa! Vogue nie bał się również szokować, o czym może świadczyć reportaż Lee Miller z obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie czy sesja zdjęciowa Helmuta Newtona z 1975 roku, prezentująca pierwszy smoking dla kobiet autorstwa Yves Saint Laurent.

Kto na okładce?

Kultowy magazyn dla kobiet ma szalenie ciekawą historię okładek. W trzech maczał palce sam Salvador Dali. Czterdzieści jeden aktorek i aktorów nagrodzonych Oskarem pojawiło się na tym zaszczytnym miejscu. Amerykańska modelka pokolenia dzieci kwiatów i aktorka Lauren Hutton znalazła się na okładce 26 razy, a wydanie z 2012 roku z Lady Gagą w roli głównej roku ważyło ponad dwa kilogramy i miało blisko 2,5 cm grubości. W 1992 Cindy Crawford i Richard Gere jako pierwsza para celebrytów trafili na okładkę. Na pierwszej stronie znalazły się tylko, a może aż, dwie przedstawicielki rodzin królewskich: Księżna Diana i Księżna Monaco, czyli Grace Kelly oraz dwie kobiety w ciąży: Brooke Shields i postać narysowana przez ilustratorkę Helen Dryden.

„Vogue Polska” na licencji Condé Nast International będzie wydawany przez spółkę Visteria, założoną przez Katarzynę Kulczyk. Rolę redaktora naczelnego pełni Filip Niedenthal, syn słynnego polskiego fotografa Chrisa Niedenthala. Dziennikarz wcześniej był redaktorem naczelnym magazynu „Esquire”, dowodził miesięcznikiem „Podróże”, ma za sobą współpracę z takimi magazynami jak „Harper’s Bazaar”, „Twój Styl” oraz „Viva!”. Filip Niedenthal jest zaledwie czwartym redaktorem naczelnym płci męskiej w całej historii magazynu Vogue.

Salvador Dali zaprojektował kilka okładek magazynu. Tu wydanie z kwietnia 1944 roku (fot. VOGUE)

Jego zastępcą jest Joanna Lorynowicz, która pełniła taką samą rolę przez dziesięć lat w magazynie „Twój Styl”. Ambasadorką polskiego „Vogue”, a dokładniej editor-at-large, została modelka Małgorzata Bela, która ma za sobą kampanię dla takich marek światowych jak Chanel, Valentino, Versace, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Donna Karan, Stella McCartney oraz Calvin Klein. Szefową działu mody jest Daniela Agnelli, redaktorka i konsultantka zajmująca się modą, która w 2016 roku pełniła funkcję dyrektorki mody w arabskiej wersji „Vogue’a”. Na czele działu kultura stanęła natomiast Anna Rottenberg, była dyrektor Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, a także historyk sztuki, publicystka i kuratorka sztuki. Pełny skład można znaleźć na stronie magazynu.

Czas zacząć obstawiać, kto pojawi się na jedenastu polskich okładkach zaplanowanych na 2018 rok!

***
Co sądzisz na ten temat? Piszcie: listy@igimag.pl
Za najlepsze listy przyznamy nagrody!

Ania Ciężkowska
Ania Ciężkowska
Zawodowo siedzi w marketingu od 2010 roku. W wolnych chwilach konfabuluje, czyta i zwiedza zamki. Wielbicielka tatara, wciąż szuka tego idealnego. Słoń nadepnął jej na ucho, nie ufa gołębiom, lubi pociągi i jeść śniadania na mieście. Przed każdą podróżą samolotem spisuje testament. Żałuje, że nigdy nie pozna Tove Jansson i nie pójdzie na koncert The Beatles.
AUTOR

Polecamy

Komentarze

Zobacz też

Wywiad

Spytaj, kto uszył twoje spodnie. Czym jest etyczna moda?

Mówią „kupujmy mniej”, choć sami projektują i sprzedają ubrania. O tym, co znaczy odpowiedzialne ubranie, rozmawiamy z Agatą Kurek i Jankiem Kremerem z marki KOKOworld, którzy na polskim rynku – i nie tylko – mierzą się z ideą sprawiedliwego handlu.
Małgorzata Bożek
Małgorzata Bożek
10 lutego 2018
CZYTAJ WIĘCEJ