Fenomen TikTok, czyli od zwykłego nastolatka do influencera

17 minut czytania
1605
0
Joanna Pocztowa
Joanna Pocztowa
10 maja 2019

Odsłuchaj

Voiced by Amazon Polly

Aplikacje pojawiają się na chwilę i znikają, jeszcze inne cieszą się dużym powodzeniem i uznaniem przez wiele lat. Który z tych scenariuszy czeka aplikację TikTok? Teorie o jej przelotnej popularności mają coraz mniej zwolenników, a twórcy internetowi, którzy nadal chcą być na fali, coraz częściej pojawiają się i na tej platformie.

W czasie gdy rodzice najmłodszych użytkowników smartfonów zastanawiają się nad bezpieczeństwem ich pociech w Internecie, a media huczą o cyberprzemocy, na świecie powstają kolejne aplikacje, które skutecznie przykuwają ich uwagę.

Najmłodsi użytkownicy mediów społecznościowych, bardzo chętnie korzystają z nowych aplikacji i rozwiązań. Oprócz ciekawości, a także chęci bycia na bieżąco z kolejnymi trendami, często przychodzących z zagranicy, zwyczajnie próbują uciec z serwisów, gdzie są już ich rodzice, a nawet dziadkowie. Tak jest, chociażby w przypadku Facebooka, który w tym roku obchodzi już 15-ste urodziny i jest to jedna z najstarszych platform, która przez tak wiele lat wciąż cieszy się dużą popularnością.

15 sekund

15 sekund to czas, w którym każdy twórca może wykazać się swoją kreatywnością i pomysłowością. Nudni szybko przepadają w otchłań niepamięci, mimo starań, a każdy nowy filmik jest dla nich kolejną szansą. Twórca ma do dyspozycji ogromną ilość efektów i filtrów, montując swoje nagrania do utworów z list przebojów, dialogów z różnych filmów i skeczy. Te najbardziej atrakcyjne filmy, które mają najwięcej reakcji, tzw. serduszek, często są bardzo oryginalne, pomysłowe i pełne różnych, nowych efektów.

Czy to fenomen?

Zjawisko, w którym aplikacja pobierana jest dziesiątki, a nawet setki milionów razy zdecydowanie można nazwać fenomenem. Tylko w samych Indiach pobrano ją ponad 119 milionów razy. Z kolei w Polsce około 6 milionów razy. Nie bez przyczyny aplikacja wyceniana jest na 75 miliardów dolarów, a jej cena wciąż rośnie.

Oprócz tych najbardziej atrakcyjnych i popularnych filmików na TikToku, jak wszędzie, trafić można na ogrom amatorskich tworów, nieudolne próby wybicia się na kopiowaniu innych i sporo nudy. Niestety, nie jest już tak łatwo o przykucie uwagi widza. Jak na każdej z aplikacji i w każdej grupie odbiorców, na TikToku także panują różne trendy. Mogą być to np. najpopularniejsze formy tańca, układy i choreografie do konkretnych utworów. Im bardziej kreatywna forma wykonania i urozmaiceń, tym więcej serduszek.

Z pewnością wielu rodziców zastanawia się, czy taka aplikacja nie wpłynie negatywnie na zachowanie dziecka. Jak z wieloma innymi zachowaniami, to także zależy od tego, w jaki sposób dziecko użytkuje taką aplikację i kogo obserwuje, a zabieranie telefonu czy zakazywanie korzystania z Internetu nie będzie rozwiązaniem. W trosce o zachowanie dziecka w Internecie ważne jest, by uświadamiać i edukować, a nie zabierać i ograniczać. Dla Generacji Z umiejętne korzystanie z Internetu i nowych mediów w pracy nie jest dodatkowym atutem, ale standardem, do którego będą musieli się dostosować, by spełniać oczekiwania pracodawcy i rynku. A obecnie największą grupą użytkowników TikToka jest Generacja Z czyli współcześni nastolatkowie (urodzeni między 1996 a 2010 r.).

Symbioza mediów społecznościowych

Większość aplikacji i mediów społecznościowych żyje w symbiozie, uzupełniając się na przemian. Średnio rozpoznawalny youtuber posiada także fanpage na Facebooku, konto na Instagramie i Snapchacie. By uatrakcyjnić swój wizerunek czy zainteresowanie wśród reklamodawców TikTokerzy prowadzą także kanały na YouTube. Takie działania mogą przyspieszyć karierę i powiększyć grupę śledzących. Jedno medium nie wyklucza drugiego, raczej się uzupełniają. Każde z nich wyróżnia się czymś szczególnym na tle innych.

TikTok to miejsce na krótkie filmiki, w których pokazujesz, jak tańczysz, śpiewasz, czy odgrywasz krótkie skecze do ulubionych utworów.

Najbardziej popularni TikTokerzy w Polsce

Jednymi z najbardziej popularnych TikTokerów w Polsce są Kinga Sawczuk, czyli „Kompleksiara” (4,6 mln obserwujących i ponad 456 mln serduszek) czy Maria Jeleniewska „Jeleniewska” (6,3 mln obserwujących i 115 mln serduszek). Wśród chłopaków prym wiodą Filip Zabierski (1,8 mln obserwujących i ponad 57 mln serduszek) i Dominik Rupiński (2,1 mln obserwujących i 80 mln serduszek). To jednak nie wszyscy.

Na TikToku są także youtuberzy i influencerzy, którzy szybko zrozumieli, że nowa aplikacja ma w sobie potencjał, a lekceważenie jej jest co najmniej nieprofesjonalne. Dzięki jej zasięgom mogą poszerzyć grono fanów, stając się tym samym jeszcze bardziej atrakcyjnymi dla reklamodawców. Jest także Blowek, jeden z największych youtuberów w Polsce. Na TikToku ma już ponad 268 tysięcy obserwujących i 1,6 mln serduszek. Z kolei Ola Nowak znana z kanału „Beksy” na YouTube, na TikToku ma już prawie pół miliona obserwujących i ponad 6,6 mln serduszek.

Zarobki

Popularni TikTokerzy mogą zarabiać dokładnie tak, jak influencerzy z innych platform np. z Instagrama czy YouTube. Coraz więcej marek wysyła im ich produkty, z nadzieją, że zostaną pokazane w kolejnym popularnym filmiku. Niektóre z firm proponują odpłatne lokowanie produktu.

Inną możliwością do zarobku dla TikTokerów są relacje na żywo. Podczas wirtualnych spotkań na żywo twórcy otrzymują od widzów tzw. „Gifty”, które później mogą wymieniać na pieniądze. W tym przypadku TikTok pobiera bardzo dużą prowizję, co nie zmienia faktu, że dla wschodzących gwiazd Internetu, jest to wygodna i przyjemna forma zarobku. Tak jak w przypadku innych platform, zarobki uzależnione są od zasięgów twórcy.

Rozwoju technologii nie zatrzymamy

Być może nie chcielibyśmy nawet go zatrzymywać, bo jest nam z nim wygodnie. Obawa o dzieci zostanie. Trzeba tylko jak najwcześniej uświadamiać najmłodszych jakie niebezpieczeństwa mogą ich spotkać w Internecie. To jak z jazdą samochodem. Po zapoznaniu się z kodeksem drogowym i uczestniczeniu w ruchu ulicznym prędzej czy później dochodzi do pewnej wprawy i świadomości danego środowiska. A na drobne kolizje i stłuczki niestety nie mamy wpływu, niezależnie od tego, jak dobrze kierujemy.

Dlatego, zamiast krytykować najmłodszych, że zajmują się mało istotnymi rzeczami, warto podać im dłoń i pomóc w rozwoju ich planu, marzeń czy pomysłu na siebie. Być może zabawa, która pochłania coraz więcej nastolatków, dla wielu z nich przerodzi się w sposób na życie i biznes, który pozwoli im na spełnienie najskrytszych marzeń i podróże dookoła świata. Nie bez przyczyny przedszkolaki nie chcą już być strażakami, a marzą o byciu youtuberami, influencerami, a teraz także tiktokerami.

Joanna Pocztowa
Joanna Pocztowa
Z wykształcenia dziennikarka nowych mediów, zawodowo producentka i doradca twórców internetowych. Po godzinach prowadząca kanał „Skrzynka Pocztowa”, blogerka i youtuberka. W 2015 roku współtworzyła pierwszą i jednocześnie największą galę youtuberów w Polsce „Grand Video Awards”. Rok później wyjechała do Chorwacji, gdzie mieszkała przez dwa lata, pracując jako fotograf i operator kamery dla portalu newsowego „Dalmatinski Portal” w Splicie.

W ciągłym biegu i braku czasu na cokolwiek, przypomina sobie i wszystkim dookoła o balansie między życiem prywatnym, a karierą – POMALO. Prowadzi autorskie wykłady dla dzieci i dorosłych nt. cyberprzemocy i hejtu.
joannapocztowa.pl
AUTOR

Polecamy

Komentarze

Dodaj komentarz